الکترونیک هواپیمایی

هوانوردی/علمی/خبری/اطلاعات عمومی

الکترونیک هواپیمایی

هوانوردی/علمی/خبری/اطلاعات عمومی

هوانوردی

آغاز به کار نخستین مرکز تعمیرات هواپیما در ایران

نخستین مرکز تعمیرات و نگهداری هواپیما(هما تک) در راستای خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴قانون اساسی در صنعت هوایی کشور روز سه‌شنبه با حضور معاون وزیر راه و ترابری افتتاح شد.

معاون وزیر راه و ترابری و رییس سازمان هواپیمایی کشوری در این مراسم، گفت: رویکرد این سازمان در بخش فنی صنعت هوایی کشور، حمایت از رشد و توسعه این مراکز در کشور است.

حسین خانلری با بیان اینکه این مراکز باید بیش از این راه‌اندازی می‌شد، افزود: راه‌اندازی این مرکز برای صنعت هوایی کشور یک ضرورت است لذا باید نسبت به تربیت و آموزش نیروی انسانی با استفاده از افراد متخصص در این صنعت هرچه زودتر اقدام شود.

وی تصریح کرد: در شرکت هماتک هرگونه سرویس دهی به انواع هواپیما در نظر گرفته می‌شود، این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری بر روند فعالیت این شرکت نظارت خواهد داشت.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) نیز در این مراسم ایجاد شرکت تعمیراتی هماتک را یکی از دغدغه‌های اساسی در صنعت هوایی کشور برشمرد و گفت: بحث مهندسی و تعمیرات هواپیما به گونه‌ای است که نیاز به شکل‌گیری چند مرکز قوی ندارد.

سعید حسامی افزود: در اروپا نیز این موضوع در یک یا دو شرکت متمرکز است و کار سرویس دهی به شرکتهای هواپیمایی فعال دراروپا را برعهده دارند.

وی ایجاد مرکز تعمیرات هواپیمایی در کشور را جزو الزامات صنعت هوایی دانست و افزود: صنعت هواپیمایی در کشور باوجود پشتوانه ۷۰ساله در کشور و نیز خودکفایی تعمیراتی در این صنعت پس از انقلاب، ایجاد یک مرکز تعمیرات هواپیمایی متمرکز در کشور به منظور ارایه تعمیراتی به تمام شرکتهای هواپیمایی کشور ضروری است.

حسامی با اعلام اینکه در حال حاضر چند شرکت تعمیراتی در زمینه ارایه خدمات تعمیراتی در کشور فعال هستند، گفت: با ساختار و مقررات دولتی نمی‌توان از عهده این وظیفه برآمد.

مدیرعامل هما سپس اظهار داشت: با توجه به عمر بالای ناوگان هوایی کشور و نیاز این ناوگان به رعایت هرچه بیشتر استانداردهای صنعت هوایی، لازم است یک مرکزی که وابسته به مقررات و سیستم دولتی نباشد، وظیفه تعمیرات و نگهداری هواپیما را برعهده گیرد.

وی در پایان خواستار نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر روند فعالیت شرکت هما تک شد و گفت: البته این نظارت و کنترل نباید به گونه‌ای باشد که مانع فراروی فعالیت این شرکت باشد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان نیز گفت: بحث تعمیرات و نگهداری هواپیما یکی از ارکان اصلی صنعت هوایی در کشور است.

علی عابدزاده افزود: اگرچه به تعمیرات و نگهداری هواپیما در گذشته اهمیت داده نمی‌شد اما در شرایط کنونی همراه با تحولات در تکنولوژی صنعت هوایی، موضوع تعمیرات و نگهداری نیز با تحولات چشمگیری توام بوده است.

وی با بیان اینکه نگرشهای تعمیرات هواپیمایی در چند سال اخیر با تغییرات اساسی مواجه بوده است، گفت: این تغییرات به گونه‌ای بوده که شاهد کاهش سوانح هوایی در سالهای اخیر بوده‌ایم.

عابدزاده ادامه داد: اگرچه در بحث تعمیرات و نگهداری در کشور گامهای خوبی برداشته شده اما باید پذیرفت که خیلی دیر شروع کردیم و هنوز از دنیا عقب هستیم.

وی سپس با تاکید بر ادغام شرکتهای هواپیمایی در کشور، گفت: ما باید دولت را قانع کنیم تا بحث آزادسازی در صنعت هوایی صورت گیرد. هم اکنون در منطقه بیش از ۱۰۰میلیون نفر مسافر ترانزیت می‌شود که اگر در بخش هوایی کشور درست و صحیح عمل کنیم، می‌توانیم یک درصدی از این میزان را به خود اختصاص دهیم.

عابدزاده ادامه داد: در حالی که کشورهای منطقه در بخش صنعت هوایی خود سالانه بیش از ۱۰۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند در ایران در این بخش تنها حدود ۲۰میلیون دلار در سال سرمایه‌گذاری می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد